תקיעות בטיפול: 3 טיפים משמעותיים שיעזרו לכם להניע טיפול מתקיעות לצמיחה

תקיעות בטיפול: 3 טיפים משמעותיים שיעזרו לכם להניע טיפול מתקיעות לצמיחה

תקיעות בטיפול, היא אתגר מתסכל שמטפלים רבים פוגשים בו במהלך עבודתם השוטפת. למרות שבמקרים רבים התקיעות היא הזדמנות, הרי שהמפגש איתה בטיפול, מעלה את רמת התסכול הן של המטופל והן של המטפל, מציף לעיתים ספק עצמי/ מקצועי, תחושת חוסר אונים ולצד כל אלו עולה השאלה – "אז מה עושים עכשיו?".
האם גם אתם חוויתם רגעי תקיעות מתסכלים כאלה?

זה בדיוק, הנושא של המאמר הנוכחי, שבו ליקטתי עבורכם 3 טיפים עוצמתיים שיעזרו לכם להניע טיפול מתקיעות לצמיחה, ולמנף את התקיעות לתהליך טיפולי משמעותי, עמוק, וטרנספורמטיבי.
מוזמנים לקרוא, ליישם וכמובן לשתף.

 

עוד מעט תגלו מה הטיפ שבעיני הוא העוצמתי ביותר ליציאה מתקיעות בטיפול, אבל תחילה – הנה הטיפ הראשון.

 

טיפ מס' 1 ליציאה מתקיעות בטיפול: לשנות את התיוג –  מ"תקיעות" ל"הזמנה להתחדשות"

לתקיעות יש יכולת פנומנלית למשוך את המטופלים (ואתכם) למטה. להוריד את מצב הרוח, להוריד את האנרגיה ולטעת תחושה שהם בבור 'חשוך' ועמוק. לכן, הכניסו אל תוך הטיפול מושג חדש, שיתייג את המצב כהזדמנות יוצאת דופן לשינוי משמעותי בהתפתחות המטופל/ הטיפול והדבר החשוב כעת הוא להסתקרן מאוד לגבי המפגש עם התקיעות.
תיוג המצב כמו "הזמנה להתחדשות", יכוון מחדש את נקודת המבט של המטופל ושלכם, ירענן את המחשבות, הדמיון ויאפשר לרוח חדשה להיכנס ולאוורר את המרחב המרגיש תקוע.

אז מה עושים?

  • דבר ראשון, מזהים עם המטופל את הנוכחות של "תקיעות" (כמו בדוגמת הפיל שבחדר).
  • עכשיו, משתפים את המטופל בנקודת המבט המקצועית, שבמקרים רבים, התקיעות היא הזמנה עוצמתית להתחדשות. ועצם ההבנה של נוכחותה תוכל לספק לו ערך רב ומשמעותי.
  • ומכאן, יוצאים לחקור יחד את התקיעות, מתוך נקודת מבט רעננה ועם יותר תקווה וכוונה להפיק תועלת מרגעים אלו.
  • מעוררים שאלות בכיוון של חקר ההתחדשות- מה חדש בזה? מה מבקש להתחדש? איזה חלק בך רוצה להתחדש? מה מקשה על ההתחדשות? מה מעורר תקווה במקום הזה של ההתחדשות?
    ועוד.. היו יצירתיים.

זכרו: הגישה עצמה לאתגר התקיעות בטיפול, היא חלק קריטי מהפתרון. כמו שאיינשטיין אמר "לא ניתן לפתור בעיה, עם אותה צורת חשיבה שיצרה אותה".
עצם התיוג החדש "הזמנה להתחדשות", כמו מאפשר לצאת מחדר הטיפול ולהיכנס אליו מחדש, עם סט חדש של מחשבות, רעיונות וכוחות בכלל.

והנה מגיע הטיפ הבא שהוא כלי עבודה מאוד פרקטי בפני עצמו.

 

טיפ מס' 2 ליציאה מתקיעות בטיפול: הפרד ומשול – יש אותך ויש את "תקיעות"  

יש הבדל בין "אני תקוע" לבין "יש תקיעות בטיפול".
טשטוש הגבולות בין השניים, הוא אחד המאפיינים המשמעותיים שמקשה על יציאה מהתקיעות,
כי המצב הופך להיות חלק מזהות המטופל ולא רק "מצב" שניתן להתבונן עליו בפני עצמו.
לכן, נרצה להפריד בין המטופל לבין התקיעות,
לחקור יחד מה ההשפעה שלה עליו/ בחייו (וגם עליכם באופן אישי ו/ או מקצועי..-שזה חשוב בפני עצמו עבורכם כמטפלים),
וגם ננסה לחקור עם המטופל- עד כמה המטופל מאפשר לה "למשול" וכיצד ביכולתו לקחת את המושכות אליו לידיים.

 

אז מה עושים?

  • דבר ראשון, שימו לב שבשיח עם המטופל, אתם מתייחסים אל התקיעות כיישות בפני עצמה. יש את תקיעות ויש אותך. שימו לב גם לא לחבר במשפט אחד אותו ואת התקיעות- להימנע מחיבור כמו- "אתה חש תקוע"
  • צרו עם המטופל את הזהות הייחודית של התקיעות הנוכחת כעת.
    למשל- אם היתה חפץ- מה היא היתה?
    אם היתה יושבת אתכם בחדר הטיפולים- איזו תחושה היא משרה?
  • עכשיו, חקרו עם המטופל את היישות שנקראת "תקיעות".
    גלו סקרנות לגבי "תקיעות" ולגבי ההשפעה שלה על המטופל (ולא פחות חשוב- גם עליכם).
    שאלות חקר לדוגמא:
    • איך זה מרגיש כשהיא בחדר?
    • כאשר היא לא בחדר, איך זה מרגיש אחרת?
    • מה היכולות שלה? כשהיא נכנסת לחדר למה היא גורמת?
    • איזה יכולות של המטופל לא באות לידי ביטוי כשהיא נוכחת?
    • מתי היכולות הללו של המטופל כן באות לידי ביטוי?

      ומה הוא אוהב בזה?

    • האם המטופל מסכים ש"תקיעות" תיקח מקום כל כך דומיננטי בטיפול/ בחייו?
    • בהנחה שלא מסכים- למה לא מסכים שתיקח מקום דומיננטי?

      איך זה מתחבר עם מה שחשוב לו?

    • ואיך זה שתקיעות לא משתלטת עד הסוף על כל חייו

      ואפילו, נניח בהגזמה.. משתקת אותו לחלוטין?

    • מה או מי מצליח לעצור אותה?
    • לאיזה תחומים/ חלקים בחייו לא מצליחה להיכנס?

      איך זה שלשם היא לא מצליחה?

    • מה במטופל מצליח (גם אם רק קצת) לתרום לזה שהיא לא משתלטת על כל תחום?
    • איך אפשר אפילו להגביר את הכוח הזה של המטופל שמצליח לעצור אותה?
    • איך אפשר להביא מהכוח הזה של המטופל גם לאזור שבו תקיעות יותר נוכחת?

היכולת להפריד בין זהות המטופל לבין התקיעות, היא צעד משמעותי וחשוב בדרך ליציאה מהתקיעות.
הנפרדות הזו, גם תאפשר למטופל (ולכם..) להחזיר את הכוח פנימה, למשול במה שהוא כן יכול למשול- לזהות את הבחירות שכן בשליטתו, להיזכר בדברים החשובים לו ובצעדים שהוא עושה בכיוון, ולהסיט את המיקוד מהתקיעות להתקדמות שכן קורית ומצעידה את המטופל (ואת הטיפול וגם אתכם..) קדימה.

והנה כמובטח, הטיפ השלישי, העוצמתי ואולי המפתיע מכולם ביכולתו להניע יציאה מתקיעות בטיפול אל עבר הצמיחה המיוחלת.

 

טיפ מס' 3 ליציאה מתקיעות בטיפול: למשוך מידע וכוח מהפתרון (אל "הבעיה")
או במילים אחרות- מהמצב העתידי הנשאף, אל הכאן ועכשיו

כאשר הטיפול נמצא עמוק בתוך מצב של תקיעות, המטופל חווה (ולעיתים גם אתם..) חוסר וודאות לגבי כמה זמן יימשך המצב, איך אוכל לצאת ממנו.. הנטייה היא לחקור לעומק את זירת "הבעיה".
אך כידוע לכולנו, מה שמתמקדים בו גדל

ולכן, יש ערך רב להסיט (גם אם לזמן מסוים) את המיקוד אל הפתרון. אל אותם רגעים בזמן, שהחוויה היא של זרימה/ צמיחה/ רעננות ונינוחות. תנו למצב הנשאף כותרת כאוות נפשכם, או טוב יותר- כאוות נפשו של המטופל. שאלו אותו- מה התחושה שיחווה בניגוד לתקיעות? או לאחר שהתקיעות תגיע אל קיצה? בתחושה זו מקדו את השיח.

יכול להיות שזה נשמע לכם פנטזיונרי לחלוטין, אך זהו כלי אנרגטי רב עוצמה והרווח המתקבל ממנו הוא עצום.

אז מה עושים?

  • דבר ראשון, צרו מרחב נינוח להפעלת הדמיון ולקפיצה בזמן למצב חדש.
    הנחו את המטופל לקחת כמה רגעים להתנתק מכאן ועכשיו, ולדמיין מצב חדש, קדימה בזמן, ששם הוא/ הטיפול במצב של זרימה, רעננות, הדברים נעו קדימה.
  • שאלו שאלות על המצב החדש ורק עליו (לא לזגזג אחורה למצב הקיים).
    למשל-
    איך זה מרגיש במצב החדש?
    מה הוא רואה/ שומע/ חש/ חווה סביבו?
    מה משמח אותו כשהוא שם? מה מתאפשר שם?
    גלו עוד סקרנות, להיבטים השונים בסיטואציה החדשה.
  • תמונה מייצגת לקחת לדרך– ועכשיו, בקשו מהמטופל לבחור תמונה מייצגת של התחושה שלו במצב החדש, למשל תמונה של החיוך על פניו, סיטואציה מסוימת וכד'.
  •  כשיש תמונה כזו, הנחו את המטופל להיזכר בה מספר פעמים ביום, כמו "לחלוב" את התחושות הטובות, להתמוגג מהן, לשמוח אותן, מתוך ידיעה שהמצב הזה הולך ומתהווה.

     

  • זיכרו: עצם המיקוד במצב החדש, מזרים אל היום יום, כוחות מחודשים, מידע חדש, רעיונות חדשים שיצוצו בתודעה, אפילו צירופי מקרים שעשויים להפתיע ולקדם את המטופל/ הטיפול/ המצב, לכיוון היציאה מהתקיעות.

בשורה התחתונה

מטפלים רבים פוגשים באתגרים שמציפה תקיעות בטיפול- החל בתחושת התסכול של המטופל (ושלהם), בלבול בתחושת המסוגלות האישית או המקצועית, ותחושת חוסר הוודאות כשהפתרון לא נראה אפילו באופק, וזה כלל לא קל להיות במקום הזה.

 

לצד הקושי, התקיעות בטיפול היא הזדמנות של ממש לצמיחה ולצעד גדול קדימה, והדרך לצאת ממנה, מתחילה בשינוי הגישה מתקיעות להזמנה אותנטית להתחדשות, ממשיכה בתהליך "הפרד ומשול" היוצרת מרחק בין התקיעות והמטופל ולבסוף, גם מסיטה את מוקד הקשב מהבעיה אל הפתרון, כך שהמטופל יוכל (וגם אתם) לשאוב כוחות, מידע והשראה יוצאי דופן בערכם להניע את המטופל והטיפול קדימה.

 

 

עכשיו תורכם

עד עכשיו הצגתי בפניכם 3 טיפים שיעזרו לכם לצאת מתקיעות בטיפול לצמיחה משמעותית למטופל (ולכם..) בשילוב כלים תודעתיים ואנרגטיים. עכשיו הבמה כולה שלכם. מה תוכלו להוסיף מניסיונכם עם כלים משלימים ביציאה מתקיעות? איזה טיפ הייתם מוסיפים מעבר ל-3 הטיפים שהצגתי במאמר? שתפו אותנו פה למטה, בתגובות, כדי שכולנו נלמד, נתחדש ונצמח ביחד.

 

 

הצעד הבא שלכם לשילוב כלים אנרגטיים ותודעתיים בטיפול

אהבתם? שתפו את המאמר עם חברים וקולגות.

רוצים לקבל ממני עוד טיפים מועילים, השראה והדרכה מעשית לשילוב כלים תודעתיים ואנרגטיים בטיפול? הקליקו עכשיו על הקישור והורידו את המדריך הנפלא "קפיצת גדילה", כלי ייחודי לחיזוק מהיר יותר של הביטחון העצמי  של המטופלים שלכם- במתנה ממני ולגמרי בחינם.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן